torsdag 13. oktober 2011

Gourmetfuglemat

En kald dag i oktober tittet jeg ut av vinduet ( jeg titter ut andre dager også) og fikk øye på " Fuglematetreet" vårt. Der satt det noen stakkars små og nappet i det lekre grønne nettet fra i fjor. Helt tomt!
Jeg fikk selvsagt vondt i hjertet og fikk googlet meg frem til at det er lurt å starte matingen i oktober eller ved første kuldetegn. Javisst. Det var på tide. Fuglene fikk servert de tradisjonelle meisebollene og det var en voldsom aktivitet og iver etter å invitere fuglevenner på mat. Jeg følte meg spesiell selv som den snilleste dama i nabolaget. Hos oss er det mat! Vi er snille. Snillest faktisk. MEN det forplikter. Det er bare å følge opp. Ikke ville jeg bare være den snilleste dama- jeg ville også bli den mest populære fordi jeg hadde best meny. ( Ja,jeg er nok litt rar). Tok frem google-verktøyet igjen og fant ut at man rett og slett kunne lage gourmetmat for fugler-hjemme på sitt eget kjøkken.
Jeg sjekket skuffer og skap og leste meg frem til hva som var lurt og godt og ikke minst helsemessig riktig for fuglemager.
                                      



















Jeg lagde mine boller i pappkrus. Noen bruker melkekartonger blandt annet
























Man må bruke matfett som er usaltet. Delfia,Flott og annen smult er fint.
Av andre ingredienser brukte jeg linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner og hele frø, fruktblanding ( ubehandlet), nøtteblanding ( usaltet), valnøtter, mandler,hasselnøtter, havregryn ( lettkokte),kokosmasse, havrenøtter ( puffet ris).Man kan også bruke brødsmuler og denslags men det gjorde ikke jeg denne gangen.















Et oversiktsbilde til...















Blandet sammen i en bolle. Noen av ingrediensene er hele og noen hakket. Variasjonen er for å tilfredstille de ulike artene :-)

















Jeg brukte hampsnor. Lag noen knuter på tråden så den ikke sklir så lett ut av bollen når den henger. Jeg lærte at det lønner seg å ha tråden mest mulig på midten av blandinga- hvis ikke henger den litt skjevt og skakt og veien blir kortere ut for tråden. ( lettere at bolla løsner)

















Smelt fettet- dette går overraskende fort i grunn















Fyldte gradvis oppi med fett og frø. Vekselsvis for å dekke mest mulig med væske.
Tråden er stappet oppi.














Man kan gjerne etterfylle dersom det ser ut som det blir for mye fett eller omvendt














Jeg har variert " toppingen " noe.













Her er det sesamfrø















Jeg erfarte at de må stå kjølig( (eller i hvertfall til stivning) i et døgn.














Da klippet jeg bort pappkruset og de ser slik ut. Jeg synes de ser " fine " ut. Han jeg bor sammen med synes dette var  #¤#*?+ uapetittelig og jeg fikk beskjed om at de ikke hadde noe på kjøkkenet å gjøre. Da hadde han ikke sett de jeg hadde satt til kjøling i kjøleskapet! Fnis!













Joda. Fuglene hadde sansen for den snille kokken i nabolaget.














Og jeg må jo ha gjort noe riktig når sjølveste kattefar klatrer opp i treet for å ta seg et bedre vegetarmåltid. Fuglene fikk være  i fred heldigvis.
Og når den samme mannen jeg bor sammen med fikk høre dette-mente han at disse bollene var en ekstra dårlig ide. For der det er katter er det visst mus og rotter i følge han.


Vil bare informere om at disse 2 bildene er tatt igjennom punkterte vinduer- jeg har altså ikke glemt å pusse linsa....


Slenger på noen bilder av de ulike artene som har besøkt oss-for de helt spesielt interesserte....













Kjøttmeis






                                Siting Blåmeis



                                                         

                                                                        Blåmeis






                                                 Flaggspett






                                                                      Flaggspett





                                                    






                                                                      Granmeis






                                         



                                                                 Spettmeis




         

                                                                


                         I tillegg har svarttrost,dompap, skjærer og spurver vært innom. Og jeg er jo ikke  fugleekspert så flere enn det har jeg også sett.





Pip og ut fra Marianne ( med pipende lunger)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar