onsdag 5. januar 2011

Dagens kreative prosjekt: Islykter av vannballong

Så var det tid for å starte selve formålet med bloggen....Planen er å legge ut prosjekter,store som små med bilder og beskrivelse og statusrapport på hva som egentlig skjedde underveis.

Første prosjekt er islykt laget av ballonger med vann i.




Jeg har laget maaaange islykter før,men ikke denne varianten. Og ideen har jeg virkelig ikke funnet på selv, men en kollega av meg tipset om at dette ble veldig fint og da måtte jeg jo prøve. Med en gang selvsagt.

Jeg stjal min datters ballongpose (det var mange igjen altså...) og fyldte dem med kaldt vann fra springen. Det sies at dersom man bruker kokt vann blir lyktene eller iskreasjonene krystallklare og uten luftbobler eller isroser. Jeg tok springvarianten denne gangen ettersom jeg syntes det var vanskelig nok å få fyldt disse ballongene uten å sprute ned hele området rundt meg.Jeg fikk laget knute på noen da i hvertfall.
La dem ut i kulda i går kveld og da mannen i huset kom inn fra snømåking kunne han informere meg om at det nok engang lå noe"rart"ute. Det er vel bare å innse at han også denne gangen måtte ta del i et av mine små påfunn.
Vel. Idag morges hadde det blitt en tynn hinne med is inni ballongene som gjorde det lett (etter å ha klippet bort gummien) å grave hull til selve lyset. Jobben gjorde seg egentlig selv ettersom det ikke var så hardt frosset enda. Blir det bånnfrossent er i grunn alt håp om å få hulet ut  kulene borte.Etter å ha helt ut alt overflødig vann la jeg dem til nedfrysing igjen ute slik at de skulle bli perfekte til senere utpå dagen. Eller etter blåtimen vel og merke.
Jeg må si at det ble veldig fint da jeg pyntet utenfor huset med alle disse kulene med telys oppi. Det var også veldig stas for eieren av ballongene å ha lys ute i mens vi lekte i snøen" på natta". ( Klokka var bare litt over 17 da men..) Dette var ikke meg for å understreke det til tross for at det skaper veldig god vinterstemning.
Fotografiene er jo så som så men en liten pekepinn på hvordan resultatet  ble er jo mulig å spore.

:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar