lørdag 15. oktober 2011

Skogsbærpai-dessert


Kakeblogger er det mange av så det er egentlig ikke målet mitt å bli det- men innimellom kommer jeg over noe som jeg virkelig mener det er verdt å dele. Sånn som denne herlige fristelsen her. Den anbefales og har gjort susen her i heimen noen ganger nå- med  og uten gjester.


Skogsbærpai ( bærpai)

Paibunn:

- 200 g hvetemel
- 150 g smør
- 2 ss vann



Fyll:

- Skogsbærblanding ( frossen)-kan også tines. Lurt å helle av bærsafta før man har i kaka.
- Blåbær(friske)
- Bringebær( friske)
- Vaniljekrem
















På denne årstiden har jeg kjøpt friske bær i butikken


Slik gjør du:

1. Smuldre smør og mel, tilsett vann og elt til en fast deig, gjerne i en matprosessor. Avkjøl deigen noe og kjevle den ut mens den fortsatt er litt myk. Du kan også trykke deigen direkte ned i paiformen. Prikk deigen med gaffel for å unngå at den hever seg.



 .



2. Stek i ovnen ved 200 °C i 10-15 minutter til bunnen er svakt gyllen.


3. Fyll den avkjølte paibunnen med vaniljekrem ( jeg brukte ferdiglaget fra Piano) og bær















4. Ta litt paideig ( som man har spart igjen) og lag et " gitter " eller en spiral som jeg har gjort -for pyntens skyld men også for å" samle" fyllet litt.










Stekes på 200 °C i ca 20-30 min ( man ser når den er ferdig)














Den smaker best varm- men går også fint an å spises avkjølt. Den er god uansett faktisk!


Min erfaring er at den smaker himmelsk men ser ut som det motsatte når den ligger på asjetten. Det er svært vanskelig å få hele jevne stykker. I hvertfall lykkes jeg sjelden...




Cecilia gir denne kaka " tommel-opp" !!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar