søndag 9. januar 2011

Dagens kreative prosjekt: Figurboller

Vi har som nevnt en voksende tradisjon på at vi MÅ bake når vi har fri. Om klokka er åtte eller ni,så baker vi. Denne søndagen var intet unntak. Det ble boller i dag også. Føler at boller går igjen endel. Det er jo ikke særlig kreativt men idag skal jeg faktisk skryte av dem.
Jeg lette ikke akkurat lenge og vel etter en oppskrift-den fant jeg lekende lett bakpå melposen. Intressert i hva som står bak på melposen?

Jepp:

600 gram mel
1ts salt
1 ts kardemomme
1 pk tørrgjær/ 50 gram fersk gjær
100 gram sukker
70 gram olje/margarin
3,5 del melk/vann

Bland det tørre,varm væsken og smøret/oljen og bland.
Heve litt...rulle ut...heve litt til...pensle.....stekes i 10-15 minutter på 200 grader.

Nam:-)

Det "spennende" i dag var at jeg ikke rullet bollene som vanlig.....jeg brukte pepperkakeformer og trykket ut. Brukte de største med størst former. Altså....det var jo logisk forklart,men for å komme med et eksempel som IKKE funka så var det juletreformen med de spisse tynne "greinrommene." Det ble stjerne,hjerte,elg og kanin.(!) som vant utvelgelsen i min pepperkakeformsamling.



Min nye venn Kenwood er god å ha. Jeg tok frem det hyggeligre rødrutene husmortørkleet også.Da ser alt så koselig ut. De ble egentlig veldig fine selvom de vokste seg ut av sin opprinnelige form. Veldig lur ide dersom man f.eks skal feire Valentine`s day. Da kutter man selvsagt ut elgen og kaninen og erstatter med hjertet :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar